Hihetetlen

(a cikk még erősen hiányos, állambiztonsági okokból...)

A Pápa magyarorszégi látogatása alatt magyar muszlim NGO tevékenykedik Szudánban...

A Magyar Iszlám Közösséget (MIK) 1988-ban jegyezte be egyházként az akkori Állami Egyházügyi Hivatal, majd 1990-ben a Fővárosi Bíróság bejegyzése ezt megerősítette.
A rendszerváltás alatt " suttyomban" bejegyzett társaságot természetesen az állambiztonság III/ 3- as irányítás alatt álló Állami Egyházügyi Hivatal is megerősítette.
Úgyis tekinthetünk rá, mint a kommunisták - nem első NGO- ja.
 Az egyik alapító, aki elnöke lett a Közösségnek Mihálffy Balázs volt. 2012-ben Bolek Zoltán vezetésével elismert egyházi jogokkal bíró szervezetként regisztrálták.


A Magyar Iszlám Közösséget 1988 augusztusában jegyezték be húsz taggal. Miután az 1916-os törvényt[J 1] nem érvénytelenítették, ezért nem új közösség alakult, hanem az Állami Egyházügyi Hivatal elismerte a jogfolytonosságot.

Az elmúlt években a MIK-nek számos imaháza volt. Imádkoztak a Mikó utcában, a Teréz körúton, s számos más helyen. 1988-tól a magyar muszlimok száma folyamatosan gyarapodott, ami az iszlám vallásra történő áttérésekből adódott. 1996 végén a birtokukba került a Budapest XIII. kerület Róbert Károly körút 104. szám alatt lévő ingatlan, amely régen gyógyszertárként üzemelt. Ezt az ingatlant felújították, s ma is ez a Magyar Iszlám Közösség központja. A Magyar Iszlám Közösségnek 600 tagja van. Elnöke: Bolek Zoltán. Alelnöke: Tóth István és Kovács Miklós Ahmed, aki az imámi feladatokat is ellátja többek között, egykoron pedig: Rózsa-Flores Eduardo.[J 2] Az új egyházügyi törvény (2011. évi CCVI. tv.) a Magyar Iszlám Közösséget nem vette egyházi státuszba, de az országgyűlés 2012. február 27-én megszavazta, majd a 2012. március 1-jétől hatályos 2012. évi VII. törvény a Magyarországi Muszlimok Egyházával együtt közösen létrehozott Magyarországi Iszlám Tanács égisze alatt külön is nevesítette a két egyházat.[1]

Ezek után lehet gondolkodni, Grósz Károly, III/ 3, Szíjjártó ,TEK....


A szudáni válság: mi áll a legutóbbi harcok hátterében?


Szudánban a napok óta tartó erőszak legalább 180 ember halálát okozta , és többen megsebesültek.
A harcok a legújabb válságot jelentik az észak-afrikai nemzetben, amely 1956-os függetlenné
válása óta számos puccsal és polgári viszályokkal küzdött .


Mi folyik Szudánban?
Az egész a két rivális csoport közötti belharc körül forog: a szudáni hadsereg és egy félkatonai
csoport , az RSF vagy a Gyorstámogató Erők.
Az országban 2021-ben lezajlott puccs óta , amely véget vetett az átmeneti kormánynak, amelyet Omar al-Bashir  diktátor két évvel korábbi bukása után hoztak létre , Szudánt a hadsereg irányítja, de facto a puccsvezető, Abdel-Fattah Burhan tábornok.

https://hu.wikipedia.org/wiki/Abd_el-Fatt%C3%A1h_el-Burh%C3%A1n



A Mohammed Hamdan Dagalo tábornok vezette RSF – akit általában Hemedti néven ismernek – a szudáni hadsereg mellett dolgozott a hadsereg hatalmon tartásában.
Bashir menesztését követően a politikai átmenetnek 2023 végére választásokat kellett volna tartania , Burhan pedig a polgári uralomra való átállást ígérte . De úgy tűnik, hogy sem Burhannak, sem Dagalónak nem áll szándékában lemondani a hatalomról. Ráadásul egy hatalmi harcba vannak bezárva, amely 2023. április 15-én vált erőszakossá .

Azóta az RSF és a szudáni hadsereg tagjai lövöldözésben vesznek részt a fővárosban, Kartúmban, valamint az ország más részein. Három nap leforgása alatt az erőszak fellángolt .

Az erőszak közelmúltbeli hátterében nézeteltérés állt a tekintetben, hogy az RSF félkatonai szervezeteit hogyan fog beépülni a szudáni hadseregbe. A feszültség felforrott azután, hogy az
RSF a hadsereg kifejezett engedélye nélkül megkezdte tagok telepítését szerte az országban és
Kartúmban.
A valóságban azonban az erőszak már jó ideje kibontakozott Szudánban, amiatt, hogy az RSF az ország legfontosabb gazdasági eszközét , az aranybányákat irányítsa.
A szudáni fejlemények az elmúlt napokban nem tesznek jót a nemzet stabilitásának vagy a demokratikus kormányzásra való átmenet kilátásainak .

Ki az a két férfi, aki a vita középpontjában áll?
Dagalo a 2000-es évek elején került hatalomra az RSF-en belül, amikor a Janjaweed néven ismert milícia élén állt – a Darfur régióban elkövetett emberi jogi atrocitásokért felelős csoport.

Míg az akkori szudáni elnök, Bashir volt az emberek elleni erőszak arca Darfurban – és később a
Nemzetközi Büntetőbíróság emberiesség elleni bűncselekmények miatt vádat emelt ellene –, a Dzsandzsaweed az ICC állítólagos népirtásért is felelős . Miközben ezt tették, Dagalo feljebb emelkedett a ranglétrán.

Az RSF vezetőjeként Dagalót azzal vádolják, hogy felügyelte a demokráciapárti aktivisták véres leverését, beleértve a 120 tüntető 2019-es lemészárlását is.
Burhan cselekedeteihez hasonlóan emberi jogi csoportok is erősen bírálták a katonai vezetőt . A
hatalmon lévő hadsereg vezetőjeként és az ország de facto kormányfőjeként az elmúlt két évben
felügyelte a demokráciapárti aktivisták leverését .

Minden bizonnyal úgy értelmezhetjük, hogy mindkét férfi akadályozza Szudánnak a polgári demokráciába való átmenetét. De ez mindenekelőtt személyes hatalmi harc.

Egy afrikai közmondás szerint: „Amikor az elefántok harcolnak, a füvet tapossák le.”
Tehát ez inkább hatalomról szól, mint ideológiáról?

Véleményem szerint nagyon is.

Nem két emberről vagy frakcióról beszélünk, akiknek ideológiai nézeteltérései vannak az ország jövőbeli irányát illetően. Ezt nem lehet úgy megfogalmazni, hogy baloldali kontra jobboldali
dolog, vagy hadviselő politikai pártok. Ez nem is geovallási konfliktus – a többségi muszlim észak és a keresztény Dél szembeállítása . És ez nem faji jellegű erőszak ugyanúgy, mint a dárfúri konfliktus, amikor az önazonosító arab dzsanajaweed feketéket ölt meg.

Egyes megfigyelők – véleményem szerint helyesen – úgy értelmezik a Szudánban zajló eseményeket, mint két olyan ember csatáját, akik kétségbeesetten igyekeznek, hogy ne egy választott kormányba való átmenet révén szorítsák ki egymást a  hatalmi folyosókról.



Hogyan maradt életben a szíriai rezsim tíz év polgárháború után?

bachar2A Szíriát sújtó konfliktus tíz év alatt 500 000 halottat és 12 millió menekültet követelt. A 2011 tavaszán vesztésre álló Bassár el-Aszad elnököt Oroszország, Irán és a libanoni Hezbollah katonai beavatkozása mentette meg. Túlélése nagyban köszönhető a közösségén, az alavitákon belüli klánszolidaritásnak, valamint a családja által a társadalom és az állam felett gyakorolt szoros ellenőrzésnek.

2021. május 26-án Bassár el-Aszad szíriai elnököt a hivatalos adatok szerint a szavazatok 95,1%-ával (2014-ben 88%-kal) és 76,4%-os részvételi arány mellett választották meg a negyedik ciklusra. A választásokat csak a rezsim és szövetségesei által ellenőrzött területeken tartották meg, így nem szavaztak az északkeleti (kurd területen) és az Idlíb környéki területen, amely még mindig a Törökország által támogatott lázadók kezén van. Bár a választás eredménye, amelyen két másik jelölt is indult, aligha meglepő, tekintve, hogy az elnök uralja az országot, megerősíti a megingathatatlan vezető képzetét, amelyet a polgárháború tíz éve alatt épített fel.

2011 márciusában, az arab tavasz idején és a térség három vezetőjének megbuktatása után (Tunézia, Egyiptom és Líbia) az el-Aszad-klán távozása elkerülhetetlennek tűnt. A belföldi nyomás mellett – a lakosság különösen Deraa, Homsz, Hama és Aleppo városokban tüntetett – úgy tűnt, hogy a rezsim az Öböl menti monarchiák, Törökország és a nyugati hatalmak intervenciója miatt is sarokba szorult. Miközben az elnök a kemény elnyomás mellett döntött, megjelentek a dzsihadista csoportok, amelyek néha rivalizáltak egymással. Katar és Szaúd-Arábia egyaránt úgy döntött, hogy saját csapatokat[1] finanszíroz és fegyverez fel. A Doha által támogatott Al-Nosra Front így gyakran szembeszállt a szaúdi királyság által támogatott iszlamista csoportosulásokkal, köztük a Jaish Al-Islam és az Ahrar Al-Sham szervezetekkel. Franciaországban a diplomáciai szolgálatok kedvezőtlen véleménye[2] ellenére Nicolas Sarkozy, majd François Hollande kormánya is keményvonalas politikát választott, amelynek eredményeként 2012. február 24-én a Szíriai Nemzeti Koalíciót ismerték el a szíriai nép egyetlen képviselőjeként. Bár az Egyesült Államok ez ügyben kevésbé volt aktív, a Barack Obama vezette kormányzat szintén el-Aszad távozását követelte.

Mivel magyarázható ezután a rendszer fennmaradása? Honnan ered a rezsim ellenállóképessége, miután a hadseregből többen átálltak, az ellenzéket a nagyhatalmak aktívan támogatták és fel is szerelték, a lakosság egy része pedig bizalmatlan volt? Bár természetesen fontos szerepe volt az orosz és az iráni katonai támogatásnak, valamint a libanoni Hezbollah beavatkozásának, az erő a Háfez el-Aszad által létrehozott, majd fiára, Bassárra hagyott alapvető egyensúlyban rejlik. A légierő tábornoka, Háfez el-Aszad 1970-től 2000-ben bekövetkezett haláláig uralkodott Szíriában. Puccsal került kormányra, amely a Baasz Párt 1963-as hatalomra jutása óta a harmadik puccs volt. Elődeivel ellentétben neki több pillérre támaszkodva sikerült tartós szövetségeket kialakítania.

A hadsereg lojális maradt

Az első, központi jelentőségű az alavita közösség. A kormány, a hadsereg, a hírszerző szolgálatok és a Baasz kulcsfontosságú pozícióit az iszlám ezen, az ortodox szunniták[3] által eretneknek tartott ágának képviselői töltik be. Az alaviták, akik a szíriai lakosság (75%-ban szunnita muszlimok és 10%-ban keresztények) mintegy 10%-át teszik ki, először Háfez el-Aszad révén kerültek hatalomra. Bár 2011 óta a döntéshozók köre leszűkült az elnök családja körére – különösen fontos szerepe van öccsének, Mahernek, aki a negyedik páncéloshadosztály parancsnoka és az elnyomás irányítója –, az állam csúcsán több alavita neves személyiség is fontos pozícióban van. A Nemzetbiztonsági Hivatal igazgatója, Ali Mamlouk és a védelmi miniszter, Ali Abdallah Ayyoub el-Aszad közeli tanácsadói. Bár 2019-ben nyugdíjba vonult, a légierő hírszerzésének korábbi igazgatója, Dzsamil Haszán is nagy befolyással bír. Ezzel szemben az elnök édesanyjának a családja, a Makhloufok, úgy tűnik, hogy Rami Makhlouf gazdag üzletember, Bassár el-Aszad első unokatestvére az elűzése óta veszített befolyásából. Az évtized során kiépített saját ügyfélköre miatt túlságosan önállónak és befolyásosnak tartott Rami Makhlouf a riválisának, Maher el-Aszadnak köszönheti kegyvesztettségét.

Belső megosztottságán túl a Michel Seurat szociológus[4] kifejezésével „politikaivá vált vallási közösség” megfelel annak, amelyet Ibn Khaldún (1332-1406) magrebi történész a középkorra utalva „asabiyya”-ként, azaz klánként működő szolidáris csoportként definiált, ami szerinte elengedhetetlen a hatalom megértéséhez a középkori arab társadalmakban.[5] Írásai szerint a történelem számos pillanatában, „a hatalom (mulk el-hukm) megszerzésére egy asabiyya politikai-vallási előrejelzést (da'wa) használ fel”.

Háfez el-Aszad ezt a mintát használta fel trónra lépésekor, és az évek során mindig elsődleges fontosságot tulajdonított az államon belül az alavita közösség tagjainak. Cserébe ő és fiai úgy döntöttek, hogy problémás időszakokban, mint például a Muzulmán Testvériség által vezetett 1982-es felkelés idején, nyilvánosan összekötik sorsukat az alavitákéval. Ehhez hasonlóan az elmúlt tíz év során a rezsim megpróbálta meggyőzni őket arról, hogy jövőjük a hatalom fennmaradásától függ, még akkor is, ha ez jelentős emberi veszteségek árán történik. Ugyanakkor Damaszkusz üldözte a ritkán, de időnként azért felbukkanó ellenvéleményt hangoztatókat.[6]

A hatalom megtartása annak ellenére, hogy az alaviták egyértelműen egy demográfiai kisebbségi csoporthoz tartoztak, úgy volt lehetséges, hogy támaszkodott a városi, kereskedelmi és főleg szunnita burzsoáziával kötött szövetségekre is. Azzal, hogy lehetővé tette számukra, hogy gazdagodjanak, és megkönnyítette a klán tagjaival való házasságkötéseket, az el-Aszad családnak sikerült biztosítania a szíriai elit számos hálózatának hűségét. E tekintetben az elnök és Asma Akhras asszony – egy Londonban megismert gazdag szunnita család tagja – házassága, hozzájárult a felekezeten kívüli vezető arculatának kialakításához.

Az apjától örökölt rezsim második pillére a Baasz Párt, amelynek főszerepe van az ideológia alakításában. A párt elvei ötvözik arab nacionalizmust, a szocialista és a világi eszméket: ez ihlette az 1973-ban elfogadott alkotmányt is. Történelmileg az arab világ politikájában a Baasz Párt az 1960-as és 1970-es években játszott központi szerepet. Szíriában a Baasz Párt volt a kötelező út a hatalmi ranglétrán felfelé igyekvők számára. A párt tehát egy elsődleges toborzási és felkészítési hálózatot ad. Annak ellenére, hogy a helyi beágyazottsága az elmúlt két évtizedben csökkent, még mindig fontos társadalmi szerepe van, amit a szakmai szervezetekben, egyesületekben, sőt az egyetemeken és főiskolákon való általános jelenléte is mutat. Április 6-án a Baasz szervezte a Damaszkuszi Egyetem hallgatóinak diplomaosztó ünnepségét.

2011 után a párt mindent megtett a rendszer védelmében. Bár már az első tüntetésektől kezdve célkeresztbe került, többek között 2011 márciusában felgyújtották a párt deraai székházát, a Baasz Párt elfogadta az elnöki irányvonalat, és keményen fellépett az ellenzékkel szemben, akiket sajtóközlemények és szóvivői által elmondott beszédek sorában külföldről finanszírozott terroristáknak nevezett.

Harmadrészt a kormány mindig is támaszkodott a katonai apparátusra. Az elnöki klánnak monopóliuma van a hadsereg és a hírszerzés egyes egységei felett. Így Háfez el-Aszadnak a légierő feletti ellenőrzés tette lehetővé az 1970-es puccsot. Ma a hírszerző szolgálatok (mukhabarat) létfontosságú szerepet játszanak: öt különálló ág[7] alkotja a társadalomban mindenütt jelenlévő biztonsági apparátust, gyakran egymással versenyben, így biztosítva azt az egyensúlyt, amely nem engedi meg, hogy bármelyik kiemelkedő szerepet szerezzen. Amikor 2000-ben apja helyébe lépett, hogy biztosítsa lojalitásukat, Bassár el-Aszad teljesen átalakította a szolgálatokat. 2000 és 2002 között több tucat tanácsadót és magas rangú katonai tisztviselőt bocsátott el, mert nem voltak eléggé elkötelezettek az elnök iránt, vagy túl közel álltak nagybátyjához, Rifaat el-Aszadhoz, aki soha nem is titkolta, hogy ő akarja irányítani az országot. Az elbocsátottak között volt Ali Douba, a katonai hírszerzés 1973 és 2000 között elmozdíthatatlan igazgatója volt. A pozíciót később Assef Chaoukat, az elnök nővérének a férje kapta meg, aki 2012-ben egy öngyilkos merényletben halt meg Damaszkuszban.

Végül Bassár el-Aszad rendszerének negyedik pillére maga az állam, amelyet a sajátjává tett, így az ő elmozdítását célzó minden kísérlet az állam elleni támadásnak felel meg. Ez megmagyarázza, ahogy Michel Seurat rámutatott, hogy a szíriai állam miért jött létre a társadalommal szemben, és miért épült ki állandó védekezésre a társadalom ellenében. Innét ered az elnyomó és erőszakos intézkedések – amelyeket semmilyen korlátozás sem mérsékel – régi hagyománya.[8] Az 1982-es mészárlások Hamában, ahol a felkelők negyedeit a légierő bombázta, vagy a vegyi támadások Ghoutában, Damaszkusz külvárosában 2013-ban és Khan Sheikhounban 2017-ben, olyan események, több más mellett, amelyek felháborították a „nemzetközi közösséget” anélkül, hogy a rezsim meggyengült volna.[9]

A Moszkva és Teherán közötti rivalizálás

Általánosságban elmondható, hogy a szíriai kormány ki tudta használni a társadalom széttagoltságát is. Az atomizáció a család, a szomszédság, a klánok, a közösségek és a vallási csoportok meghatározó szerepét jelenti. Ez a széttagoltság akadályozta meg egy olyan egységes ellenzék kialakulását, amely képes a megosztottságon átívelő összefogásra. A vallási prédikációkban megjelenő politikai témáknak köszönhetően iszlamista csoportok jelentek meg a rendszer alternatívájaként. Az iszlamista csoportok sem voltak azonban egységesek, egyesek közülük a Muzulmán Testvériség tagjai vagy legalábbis hívei voltak, mások inkább a radikális szalafizmushoz, sőt a dzsihadizmushoz[10] álltak közel. Katonai vereségük, valamint a róluk kialakult negatív közvélekedés miatt azonban – különösen az Iszlám Állam Szervezet (OEI) által elkövetett elképesztő bűncselekmények óta – elvesztették, ha nem is teljesen, támogatottságukat. A rendszer folyamatosan tudott támaszkodni a muszlim szélsőségesek ellen kialakult közvéleményre.

Katonai téren az orosz beavatkozás lehetővé tette a kormány számára, hogy ellenőrizze a légteret, és célba vegye a stratégiai fontosságúnak tartott területeken lévő ellenzéki állásokat. A 2015 őszén megkezdett légi hadműveletek kezdetben a fővároshoz közeli régiókat és a Damaszkusz–Homsz tengelyt célozták, majd az állami erők fokozatosan kiszélesítették hatókörüket. A helyszínen a kormányerőket több ezer iráni forradalmi gárdista – különösen az Al-Quds különleges egységből –, a Hezbollah libanoni tagjai és a rezsimhez hű palesztin milicisták támogatják. Kína a maga részéről állítólag több száz nem katonai területen dolgozó oktatót küldött orvosi vagy logisztikai támogatásra.

Cserébe Oroszország amellett, hogy megszerezte a Tartúszban lévő haditengerészeti és a Hmeimimben lévő légi támaszpontot, több szerződést írt alá Damaszkusszal gáz, olaj és foszfát kitermelésére, ez utóbbira kizárólagos jogokat szerzett. Irán számára Bassár el-Aszad győzelme biztonságos folyosót létesített Bejrút és a Földközi-tenger felé, nem is beszélve a kereskedőinek nyújtott kedvezményekről. Az irániak és az oroszok így a mai napig – háborús erőfeszítéseikért cserébe – nem elhanyagolható befolyást élveznek egy olyan állam döntéseire, amely rájuk ruházza külső határainak ellenőrzését. A külső szuverenitás elvesztésével szembesülve Damaszkusz a Moszkva és Teherán közötti növekvő rivalizálásra játszva próbálja fenntartani az irányítást. 2019 óta a katonai vezetésben és a biztonsági szervezetekben a kinevezések megoszlanak az oroszbarátok és az Irán-pártiak között. Ha a vezérkari főnök, Szalim Harba tábornok oroszbarát, Teheránnak van egy közvetítője Mohamed Mahalaval, az elnöki palota biztonsági tanácsadójával és Dzsamil Haszán tábornokkal, a légierő vezetőjével, aki jó viszonyban van az iszlám köztársasággal. Végül, Maher el-Aszad Irán erős szövetségese az elnök közvetlen környezetében.

A külső és belső szinten egyaránt manőverező, az országának az Arab Ligába[11] való újbóli beilleszkedését váró elnöknek nyilvánvalóan nincsenek kétségei rendszere tartósságát illetően. Hogy megmutassák klánjuk dinasztikus ambícióit, ő és felesége máris elkezdték előtérbe tenni legidősebb fiukat, akit Háfeznek hívnak...

 

A szerző, Adrien Cluzet újságíró

Fordította: Morva Judit

 

[1] L. Karim Émile Bitar: Guerres par procuration en Syrie [Helyettesítő háborúk Szíriában], Le Monde diplomatique, 2013. június.

[2] Christian Chesnot és Georges Malbrunot: Les Chemins de Damas. Le dossier noir de la relation franco-syrienne [Damaszkuszi ösvények. A francia-szíriai kapcsolatok fekete dossziéja], Robert Laffont, Párizs, 2014.

[3] L. Sabrina Mervin: L’étrange destin des alaouites syriens [A szíriai alaviták különös sorsa], Le Monde diplomatique, 2013. január.

[4] Michel Seurat: Syrie. L’État de barbarie [Szíria. A barbárság állama], Presses universitaires de France, coll. « Proche-Orient », Párizs, 2012.

[5] Ibn Khaldún: Discours sur l’histoire universelle. Al-Muqaddima [Véleménycsere az egyetemes történelemről. Al-Muqaddima], Sindbad, Párizs, 1997.

[6] Georges Malbrunot: Syrie : des Alaouites se distancient du régime de Bachar el-Assad [Szíria: az alaviták elhatárolódnak Bassár el-Aszad rezsimjétől], Le Figaro, Párizs, 2016. április 4.

[7] Katonai biztonság; repülésbiztonság; általános biztonság; a Biztonsági Igazgatóság (korábban Állambiztonság), a korábbi franciaországi általános hírszerzés megfelelője, amely elméletileg a Baasz Párt regionális parancsnokságának jelent; és politikai biztonság az ellenzékiek és a külföldi lakosok számára.

[8] Michel Seurat: im.

[9] L. Emmanuel Haddad: Improbable justice internationale en Syrie [Valószínűtlen nemzetközi igazságszolgáltatás Szíriában], Le Monde diplomatique, 2017. október.

[10] Két konzervatív ága a muszlim vallásnak L. https://hu.wikipedia.org/wiki/Szalafizmus és    https://hu.wikipedia.org/wiki/Dzsih%C3%A1d

[11] L. Adlene Mohammedi: Syrie, retour feutré dans la “famille arabe” [Szíria, csendes visszatérés az „arab családba”], Le Monde diplomatique, 2020. június.